Manliga busschaufförer lika serviceminded som kvinnliga.

Införd i UNT 2004-08-11. I UNT 2004-08-06 skriver Stefan Wijkström (SW) om att Uppsalabuss gjort efterlängtade förbättringar. Jag håller med honom i det stora hela, även om jag reagerar på att det bara skulle vara kvinnliga chaufförer som är serviceminded. Själv är jag chaufför och jag har då aldrig träffat på manliga kollegor som inte är lämpade i kundkontakt. Jag tror nog vi alla i kåren gör så gott vi kan, det är inget som är könsrelaterat.

SW berör däremot en mycket vettig fråga när han föreslår att resenärerna ska ge en vink om dem ska med eller inte. Om någon inte vill med, märker man det först när man bromsat in och angjort hållplatsen. Detta beror bland annat på att en hållplats kan vara hållplats för flera linjer. Jag tror det finns mycket att vinna på att resenär visar med en vink om han/hon vill med. Tänk på alla hållplatser som finns på alla linjer och hur många bussar det finns i varje stad. Tänk på alla onödiga inbromsningar! Varför beslutar man inte om att varje resenär som vill med en buss måste visa att han vill med? Detta kräver ingen teknisk investering, inkräktar inte på integriteten och kostar noll kronor. Bra för chaufförerna, för trafiken och för miljön. Bra för alla!

Jonas Dahlgren